Het houdt veel mensen tegen om veganist te worden, omdat ze denken dat het duur is om een veganistische levensstijl aan te hangen. Nu is het zeker zo dat het binnen een veganistisch eetpatroon en met de huidige productontwikkeling snel prijzig kan worden, maar je kunt ook juist met een laag budget heel goed veganistisch eten. Zeker als je de prijs van vlees bekijkt (wat alsnog veel te goedkoop is voor het grondstoffenverbruik, maar daarover een andere keer meer) kun je prima veganistisch leven op een klein budget. Vandaag deel ik tien tips om dit optimaal te kunnen doen!

1. Bewerkte producten

Veganistisch eten kan duur worden als je klaargemaakte verwerkte maaltijden, vleesvervangers of vegan kaas koopt. Eigenlijk is dit niet heel anders dan verwerkte voeding met elk ander eetpatroon; Ook dat is namelijk erg duur. Het is een heel stuk goedkoper om producten te kopen die minder bewerkt zijn. Je kunt bijvoorbeeld je eigen maaltijden klaarmaken vanuit basisingrediënten, maar ook dingen zoals hummus, pindakaas en pastasaus kun je zonder keukenprins(es) te zijn klaarmaken. Zelfgemaakte producten zijn vaak ook nog eens smaakvoller én gezonder!

2. Koop slim in

Bij een vegan supermarkt (Vegabond in Amsterdam) of duurdere winkels (Marqt, EkoPlaza) kun je overheerlijke vegan producten krijgen, maar dat kan ook bij budgetwinkels. De Lidl en de Aldi hebben bijvoorbeeld vleesvervangers, maar ook snoep, ontbijtproducten en koek die volledig veganistisch zijn. Voorbeeldje: De vossenkoppen van de Lidl zijn precies hetzelfde als snoepbiggetjes, maar dan zonder toegevoegd leed (hoera!) en ik heb vegan hamburgers en kipstukjes gehad die echt niet onder deden voor A-merken uit het vleesvervanger-schap.

3. Bonen zijn voor elk budget

Dingen die worden gebruikt om maaltijden te ‘vullen’ zijn altijd het goedkoopst. Denk hierbij aan rijst, pasta, granen, bonen en linzen. Je kunt vaak zakjes voor minder dan een euro krijgen, maar hier wel meerdere keren van eten. Als je varieert met de ingrediënten die je er doorheen doet kun je eindeloos veel gerechten maken. Met een lekkere couscousschotel of een curry mis je helemaal geen vleesvervangers.

4. Koop in de seizoenen

Als het niet het juiste seizoen is voor bepaalde producten liggen ze tegenwoordig nog gewoon in de supermarkten. Enerzijds is dat een luxe, maar anderzijds moeten deze voedingsmiddelen daardoor van ver komen. Dit zorgt er mede voor dat het vaak duurder is om buiten het seizoen om in te kopen.

5. Maak veel!

Als je één keer een grote maaltijd maakt en hier meerdere keren van eet, ben je vaak veel goedkoper uit. Als je grootverpakkingen koopt krijg je vaak betere prijzen dan kleinere porties. Dit hoeft absoluut niet te betekenen dat je vaak hetzelfde moet eten, want je kunt de meeste maaltijden prima invriezen. Even ontdooien en opwarmen en je bent klaar! Zo ben je én goedkoop uit, én je hoeft niet elke dag meer te koken!

6. Koop van de markt

Als je in de gelegenheid bent om bij de markt te kopen, kun je je eten vaak veel verser en veel goedkoper krijgen. In grotere hoeveelheden én ook nog eens verpakkingsloos kun je veel verse producten, groenten, noten en fruit krijgen.

7. Groei het zelf!

Als er dingen zijn die je graag en vaak eet, kun je ook overwegen deze zelf te gaan kweken. Dit is vaak hartstikke smaakvol, vers en scheelt ook nog eens een heleboel kosten die je anders voor verpakking, transport en werkuren maakt. Tuinieren kan super therapeutisch zijn, maar ook door een basilicumplantje aan te schaffen, een tomatenplantje te kweken of een grote bak waar je aardappelen in kweekt te gebruiken, kun je met kleine stapjes toch geld besparen. Uit veel producten kun je ook uit de zaadjes of overblijfselen van gekochte voedingsmiddelen (zoals bij avocado’s, appels en bosuitjes) nieuwe plantjes laten groeien.

8. Maak een lijstje

Als je van te voren een lijstje maakt met wat je wil gaan kopen is het een stuk makkelijker om zonder overbodige dingen thuis te komen. Als je weet hoe je supermarkt ingedeeld is, kun je er voor zorgen dat je de gangpaden met dure lekkernijen vermijd. Het helpt ook om van te voren gegeten te hebben, want als je met een lege maag boodschappen gaat doen, leg je nog veel meer in je karretje!

9. Gebruik kruiden en specerijen

Door het gebruik van kruiden en specerijen krijgen je gerechten een hele andere smaakbeleving, zelfs met dezelfde basisingrediënten. Als je een paar soorten lekker vind, kun je die aan je keukenkastje toevoegen. Denk aan Italiaanse kruiden (gedroogd kan ook), chilivlokken, komijnzaad of bijvoorbeeld een kruidenmengseltje zoals ras el hanout of andere spannende combo’s. Zo is ieder gerecht net weer een beetje anders en krijgt het voor weinig een hele speciale smaak.

10. Ga naar de toko

Bij de toko kun je vaak in grootverpakkingen en heel voordelig geprijsd dingen zoals sojasaus, rijst, tofu en noedels halen. Deze zijn van topkwaliteit en vaak een heel stuk goedkoper dan bij de supermarkt. Er zijn vaak ook veel andere toffe smaakversterkers, snacks en desserts te vinden zonder dierlijke producten er in. En onthoud, ook bij de toko geldt; Groot inkopen is altijd voordeliger!